نگهداری از لباس های ابریشمی

دسته بندی ها نگهداری از لباس ها
ابریشم مصنوعی یا ریون نوعی الیاف مصنوعی بوده که از فیبر سلولزیِ بازسازی‌ شده، ساخته می‌شود.کارشناسان می گویند که لباس های […]
24 اسفند 1401

ابریشم مصنوعی یا ریون نوعی الیاف مصنوعی بوده که از فیبر سلولزیِ بازسازی‌ شده، ساخته می‌شود.کارشناسان می گویند که لباس های ابریشمی را می توان در خانه شست؛ اما دقت داشته باشید که فقط با دست بشویید. ماشین لباسشویی برای الیاف ملایم و لطیف پارچه ابریشمی بسیار خشن و سخت است.

 

 

 

نکاتی که باید در شستن لباس های ابریشمی توجه کنیم:

  1. لباس‌های پشمی‌ای که چروک شده در بخار حمام قرار دهید تا چروک‌ها برطرف شود
  2. لباس را به شیوه ی صحیح خشک کنید. ابریشم مصنوعی را باید روی یک سطح افقی خشک کنید. برای خشک کردن لباس های ابریشمی، آن ها  را روی توری ها یا بند های مخصوص این کار پهن کنید.
  3. لباس را با دمای کم اتو کنید.
  4. باقی ماندن طولانی مدت لباس ها داخل کاور های پلاستیکی ممکن است باعث ایجاد سایه های زرد رنگی روی سطح لباس شود.
  5. برای آنکه عمر لباس‌های پشمی طولانی شود، پس از دو روز پوشیدن، یک روز از آن‌ها استفاده نکنید.
  6. قبل از خرید لباس، برچسب آن را بخوانید، برچسب لباس، شما را برای شستشوی آن راهنمایی می کند. اما عموماً یک مایع شوینده ی ملایم و آب گرم برای این کار مناسب است.

 

 

چطور لباس ابریشمی را با دست بشوییم؟

مرحله اول: برس بکشید

ابتدا آن را با برس نرم برس بکشید. تا هرگونه کثیفی از روی پارچه پاک شود و راحت تر شسته شود.

 

 

مرحله دوم: تغییر رنگ لباس ابریشمی را حتماً تست کنید.

خیلی از لباس های ابریشمی بعد از شستشو رنگ پس می دهند. بنابراین، قبل از شستن لباس ابریشمی حتماً باید از این موضوع اطمینان پیدا کنید: یک تکه پنبه را در آب و مواد شوینده قرار دهید و آن را بر روی درز داخلی لباس قرار دهید و ببینید که آیا رنگ لباس بر روی پنبه می‌رود یا نه. رنگ‌ ها یا طرح‌ های چاپی که با شستشو از بین می‌روند را باید حتماً به خشک‌ شویی بسپارید.

 

 

مرحله سوم : آب را آماده کنید.

آب سخت (آبی که دارای نمک های معدنی زیاد است) برای شستشوی ابریشم خوب نیست. بنابراین برای مراقبت از لباس ابریشمی قبل از شستشوی لباس ابریشمی، آب را نرم کنید. شیوه های زیادی برای نرم کردن آب وجود دارد . مثلا می توانید قبل از شستشوی ابریشم، یک قاشق بوراکس (borax) به آب اضافه کنید. به طور کلی، مواد شیمیایی گوناگونی که دارای سدیم کربنات هستند می توانند این مشکل را حذف کنند.

 

 

مرحله چهارم مراقبت از لباس ابریشمی : آبکشی کنید

ابریشم را چندین بار در آب تمیز بشویید تا تمام مواد شوینده پاک شوند.

در آب شست و شوی نهایی ، از یک قاشق سرکه استفاده کنید . تا خیالتان راحت شود . که تمام صابون از روی لباس تمیز شود . سرکه هرگونه صابون باقی مانده را خنثی می کند. و به پارچه اجازه می دهد تا کاملاً شسته و آبکشی شود .

 

 

مرحله پنجم: برای اتو کردن لباس ابریشمی به علامت روی لباس ابریشمی توجه نمایید

اگر بر روی برچسب مراقبت از لباس گفته شده است که امکان اتو کردن وجود دارد، باید از حرارت پایین اتو برای این کار استفاده کنید. اتو کردن لباس ابریشمی را زمانی انجام دهید که لباس همچنان کمی رطوبت دارد. در صورتی که برچسب مراقبت از لباس توصیه‌ ی دیگری داشت، اصلاً لازم نیست لباس ابریشمی خود را اتو کنید. 

 

 

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نگهداری از لباس های ابریشمی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *